In de rubriek Made in Twente kijkt Tubantia we elke week achter de schermen bij een bedrijf, evenement of instantie waar de regio trots op mag zijn. Deze week: Hassink uit Haaksbergen.
Verleden
Drukkerij Hassink is de oudste drukkerij van Twente. Het bedrijf werd 119 jaar geleden aan de Noorderhagen in Enschede als boekdrukkerij opgericht door Jan Hassink en zijn broer Albert. De eerste klanten waren textielfabrikanten die hun stalenkaarten door het jonge bedrijf lieten drukken.
Van het boekdrukken werd stilaan afscheid genomen na de aanschaf van een eerste offsetpers in 1975. Willem Jan Hassink, die halverwege de jaren 70 zijn vader opvolgde, besloot in 1976 een nieuwe drukkerij in Haaksbergen te bouwen. Na Jan, Theo en Willem Jan zijn zus en broer Loes (42) en Tom Hassink (39) de vierde generatie Hassinks die het inkt door de aderen stroomt. Loes Hassink kwam in 2004 als twintiger al in de zaak en haar broer Tom in 2009.
Op dat moment had Loes al de leiding, want vader Willem Jan werd in 2007 ernstig ziek. Broer en zus Hassink kwamen rond 2010 voor grote problemen te staan. De grafische wereld veranderde ingrijpend. Door de opkomst van internet nam de vraag naar handelsdrukwerk snel af en de komst van nieuwkomers als Drukwerkdeal drukte bestaande grafische ondernemingen verder in het defensief. De nieuwkomers verzamelden via intensieve marketing op internet drukorders en konden door een bundeling van die opdrachten tegen zeer scherpe prijzen leveren. Hassink belandde erdoor in de verliezen en er was een omslag nodig. Loes Hassink: „Als we door waren gegaan met wat we deden, dan hadden we nu niet meer bestaan.”
Het bedrijf kromp tot 22 werknemers waar dat er rond 2003 nog 42 waren. Maar de steven was net op tijd gewend. Loes en Tom Hassink kozen er in overleg met hun vader Willem Jan (69) voor, die na een herstelperiode van drie jaar was teruggekeerd, om verder te gaan als drukker van verpakkingen.
‘’Als we door waren gegaan met wat we deden, dan hadden we nu niet meer bestaan’’
Loes Hassink
Heden
De nieuwe koers is een succes. Het familiebedrijf slaagde erin binnen een periode van enkele jaren weer winstgevend te worden. Loes Hassink: „De uitdaging was om bekendheid te krijgen als verpakkingsdrukker. Dat betekende veel koude acquisitie en proberen kleine opdrachten binnen te slepen.” Ze richtten zich vooral op producenten van voedingsmiddelen en dat is goed gelukt. Op de klantenlijst staan nu bekende merken als Heks’nkaas, Johma, Foppen en Neuteboom.
Hassink maakt en bedrukt sleeves, dat zijn kartonnen bandjes die om bijvoorbeeld verpakkingen van magnetronmaaltijden en salades zitten. Verder maakt en bedrukt het bedrijf ook kartonnen doosjes, enveloppen en fruitbakjes. „In elke supermarkt liggen verpakkingen die door ons zijn gemaakt”, zegt Loes Hassink.
De kracht van het bedrijf is volgens haar ‘flexibiliteit en korte levertijden’ „Daarmee onderscheiden we ons van concurrenten. Wij waren altijd al gewend dat opdrachten gisteren klaar moesten zijn. Maar de meeste drukkers van verpakkingen bleken relatief lange levertijden van zes tot acht weken te hanteren. Wij zitten op vijf tot tien werkdagen en als het echt moet kan het nog sneller.”
Toekomst
Loes en Tom Hassink zien de toekomst zonnig in. „We hebben niet onder de coronoacrisis geleden”, zegt Tom Hassink. Hij stuurt als technisch directeur de productie aan. „Onze omzet is in de coronaperiode met 20 procent gegroeid naar een record vorig jaar. De voedingsmiddelenindustrie draait als een tierelier.”
Hassink verdubbelde de productiecapaciteit twee jaar terug met de bouw van een nieuwe hal met een oppervlakte van 1000 vierkante meter en de aanschaf van twee nieuwe drukpersen, een extra stansmachine en extra plakmachines. Tom Hassink: „We verwachten een verdere groei, omdat fabrikanten van voedingsmiddelen in de overgang van kunststof naar kartonnen verpakkingen zitten.”
© Lars Smook
Het object
De ontvangsthal van Hassink Verpakkingsdrukwerk is een klein museum. „Het is bijna 120 jaar bedrijfshistorie verzamelt op een paar vierkante meter.” Er staat een kast met items uit lang vervlogen tijden. Zoals de zijden hoed van oprichter Jan Hassink, directeur van 1902 tot 1933, en de schijnwerper van diens auto. Dan zijn zoon Theo Hassink, directeur van 1933 tot 1974. Van hem staat een beeld in brons, achter een bak met zetletters. Het beeld werd bij het negentigjarig jubileum aangeboden door het personeel. Loes en Tom Hassink koesteren het.
Dit artikel is geschreven door © TC Tubantia. Ga hier naar het originele artikel.